Så står vi ved et årsskifte igen med en tak til Gud for hans hjælp, vejledning og opmuntringer i året, der gik. Og også en tak til familie, trossøskende og venner for fælleskabet, der binder os sammen, og gør livet så meget mere værd for den enkelte af os. Jeg vil gerne ønske jer alle et godt og velsignet nytår med nogle få tanker fra den 23. salme af David.

Det er nok den mest kendte salme i Bibelen. Dens ord og billeder forsikrer os om, at vores Hyrde altid er med os. I denne salme får vi tre bekræftelser på det nære forhold mellem Ham … og os. For det første siges der, at der ikke er noget behov, han ikke kan tilfredsstille. ”Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød.” Hvilken udfordring eller hvilket dilemma, vi end måtte stå overfor, så findes svaret hos Hyrden. Også for vores familier og venner.

Dernæst fortæller salmen os, at vi ikke går gennem dale og lavpunkter i livet, hvor han ikke går med. ”Selvom jeg går gennem mørkets dal, jeg frygter intet ondt, for du er hos mig.” Hvad vi måtte møde i dag, skal vi ikke møde alene. Hyrden er der for os. Og sidst, men ikke mindst, træder vi ikke ind i fremtiden uden hans interesse og nærvær. ”Jeg skal bo i Herrens hus alle mine dage.” Evangeliets gode nyheder tilbyder os ved Jesu nåde løftet om hans evige nærvær.

2017 ligger foran os med muligheder, håb og drømme – men måske også bekymringer for, hvordan det skal gå. Heldigvis kender vi ikke morgendagens begivenheder og udfordringer og kan ikke læse fremtiden. Men vi kan være forvissede om, at Hyrden vil sørge for os, gå med os hver eneste dag og indfri sine vidunderlige løfter for en fremtid med ham gennem evigheden.

Sven Hagen Jensen